На перший погляд циклокросовий велосипед схожий на дорожній. Однак існує безліч функцій, які роблять такі байки унікальними, більш придатними для конкретної мети. Основні відмінності: шини, конструкція рами, гальма, шестерні, педалі. Але, давайте про все по порядку.
Спочатку вони призначені для їзди по бездоріжжю. Завдяки розслабленої геометрії, міцної рамі, потужному гальмування, хорошому кліренсу шини, ЦК-байк вважається універсальною машиною, що підходить для занять спортом, поїздок на роботу, зимових тренувань, захоплюючих турів.
Подивитися циклокросовий велосипеди можна тут
Циклокрос як вид спорту
Велокрос — це вид спорту, де спортсмени проїжджають гонку з перешкодами. Не варто плутати його з велогонками, оскільки учасники ціклокроса часто стикаються з різними технічними перешкодами. Вони можуть бути природними: пагорби, рови, коріння дерев, або штучними — невисокі стінки (зазвичай не вище 50 сантиметрів).
По суті, велокрос — суміш велоспорту та бігу. В процесі кросу спортсмени повинні не тільки майстерно керувати мотоциклом, але також поспішати, щоб пробігти важкі перешкоди, несучи транспорт на плечі або в руці. Саме цим обумовлені характерні особливості, які є у циклокросових байків.
Циклокрос і інші моделі: подібності та відмінності
Гірські велосипеди, безумовно, розкішні. Вони дозволяють долати великі відстані за короткий час, оскільки оснащені трансмісією з передавальним співвідношенням 53-39. У циклокросів даний параметр 46-36 — вони не можуть розвивати високу швидкість, але зате у них більше розвинена гальмівна система: дискова гідравліка і роторні гальма, що забезпечують швидке, плавне гальмування. Основні відмінності шосейного велосипеда від циклокросовий:
- різна швидкість
- амортизація
- Гальмівна система
- Маса (ЦК важить 10 кг, а МТБ 13-14 кг)
А ось педалі у ЦК-байків і МТБ дуже схожі. Вони мають спеціальне додаткове ущільнення, що запобігає потраплянню бруду. Так як циклокроси часто використовуються в умовах бездоріжжя, установка саме таких деталей цілком виправдана.
Конструктивні особливості рами: циклокрос або шосер?
Рама для циклокроса адаптована. Зроблено це в такий спосіб:
- Збільшені зазори. У рами Cyclocross збільшений зазор для шин в передній і задній частині. Це зроблено, щоб використовувати шини більшого обсягу для збільшення зчеплення. Таке рішення забезпечує обертання коліс, навіть якщо на них зібралася бруд.
- Геометрія рами. Велосипеди Cyclocross часто мають більш м’які геометричні кути, щоб забезпечити вертикальне положення для їзди. Це рішення дозволяє використовувати велосипед в різних умовах, у тому числі для поїздок по місту.
- Матеріал рами. Багато сучасні дорогі велосипеди зроблені з вуглецевого волокна, що відрізняються легкою вагою, вібропоглинаючими властивостями. Проте, алюмінієві, сталеві рами все ще користуються популярністю, оскільки мають більш високу міцність, зносостійкість.
- Оскільки ЦК-байк призначений для поїздок по бездоріжжю, а циклокроси проводяться в основному навесні і восени, вага має важливе значення. Саме тому найбільшою популярністю користуються моделі з масою не вище 10 кілограмів.
Гальмівна система
На більшості сучасних рам для дорожніх велосипедів задні і передні гальмівні троси розташовані вздовж нижньої частини верхньої труби. Це виглядає естетично привабливо. На ЦК-байках кабелі прокладені вздовж верхньої частини верхньої труби або всередині. Це знижує ймовірність їх забруднення, попадання води, а також робить раму велосипеда більш зручною для перенесення.
Гальма на велосипедах для циклокросів стикаються з найскладнішими умовами експлуатації: піском, брудом і травою, а також потенційно великими навантаженнями, якщо велосипед використовується для регулярних поїздок. Традиційно такі моделі оснащувалися консольним або V-подібним гальмом, що забезпечує більший кліренс, ніж стандартні. Однак вони мають тенденцію засмічуватися і знижувати ефективність при використанні в умовах підвищеної вологості і при їзді по бруду.
Якісні моделі оснащуються або тросові, або гідравлічними дисковими гальмами. Вони відсувають гальмівну поверхню від бруду. І, отже, зменшують потенційний ризик забруднення, а також дозволяють збільшити зазор в шинах.
Ланцюги
Багато велосипеди для циклокроса мають подвійну ланцюжок спереду — аналогічно звичайним моделям. Але у них менша передача — наприклад, у ланцюгів, оснащених 46 зубцями зсередини і 36 зовні. Це забезпечує стійкість при їзді по бездоріжжю. В останні роки багато виробників фактично вирішили перейти на єдиний формат, вважаючи, що у таких ланцюгів нижче ймовірність механічних проблем.
Шини, диски
Шини Cyclocross-байків мають більший обсяг (28 дюймів), ніж колеса для шосейних велосипедів (26 дюймів), що забезпечує підвищену амортизацію, зчеплення і опір проколу. У таких моделях часто використовуються трубчасті або безкамерні покришки, більш стійкі до пошкоджень і зносу.
Зовні колеса для ЦК-байків схожі на колеса для гірського велосипеда. Вони мають більш високу кількість спиць для додаткової міцності і довговічності. Це властивість також робить циклокросові велосипеди універсальними — вони підходять для поїздок по місту і бездоріжжю.
Які ще є характерні відмінності у циклокросів
Циклокросові велосипеди універсальні. На перший погляд їх можна легко сплутати із звичайним шосейником. Однак, придивившись уважніше можна побачити такі характерні відмінності моделей:
- посадка;
- Додаткові гальмівні важелі;
- Більш точна керованість;
- Спосіб розташування гальмівних, трансмісійних кабелів.
При русі на циклокросовому байку велосипедист має кут нахилу менше 90 градусів, що забезпечується спеціальною геометрією і формою керма. Якщо порівнювати такі моделі зі швидкісними, вони набагато програють в даному показнику. Хоча об’єктивно, при їзді по бруду, бездоріжжю розвинути високу швидкість неможливо. Зате циклокрос більш маневрений, відрізняється високою прохідністю складних ділянок.
Циклокрос або МТБ: що вибрати
З подібностями відмінностями циклокросових велосипедів з гірськими, шосейними, швидкісними моделями ми розібралися. Тепер доцільно буде порівняти інші параметри байків, щоб зробити правильний вибір. Основними характеристики:
- Вартість. Для багатьох це визначальний фактор. Дійсно, хороший швидкісний велосипед виробництва відомого бренду може коштувати близько 10 тисяч доларів. Вартість ЦК-байків на кілька порядків нижче, оскільки при їх складанні не використовується вилка з амортизатором — найдорожча деталь в швидкісних моделях.
- Маса. Швидкісний велосипед важить близько 0.8 — 0.85 кг, а хороший циклокросовий байк — 0.75 гр. В даному випадку ЦК більш зручний для велокросів особливо, коли необхідно переносити транспорт.
- Прохідність — у ЦК і швидкісних моделей цей параметр приблизно однаковий, оскільки вони оснащені покришками з широким протектором. Що стосується універсальності, в цьому відношенні ЦК-байк обходить МТБ. Конструкція моделей передбачає можливість заміни шин на менші по діаметру, що дозволяє використовувати байк для їзди по шосе, тренувань і поїздок по місту.